marți, 26 iulie 2011

Minciuna şi traficul de influenţă, armele preferate ale başkanului

Odată cu apropierea aniversării a 20-cea de la proclamarea independenţei, se înteţesc atacurile, coloanei a cincea ruseşti, asupra celui mai important element al independenţei noastre, Limba Română. Ei înţeleg că, anume ea este garantul ireversibilităţii proceselor de emancipare naţională şi motorul care, până la urmă, ne va scoate de sub dominaţia rusească. Anul acesta, vârf de lance al acestui atac a fost ales başkanul Găgăuziei. Toţi cunosc situaţia cu absolvenţii picaţi la bac şi iniţiativa de a emite diplome de bacalaureat găgăuzeşti, fără nota la română. Ştiind că, aceasta este o idee utopică şi ilegală, el a trimis o delegaţie la Chişinău, care să şantajeze guvernul şi să oblige Ministerul Educaţiei să facă o excepţie pentru găgăuzi în vederea organizării unei noi reexaminări. Ceea ce nu spune başkanul, este că, adevăratul scop al başkanului este asigurarea unei note de trecere, obligatorii, pentru repetenţii găgăuzi, fiindcă el știe, că aceşti repetenţi n-au nicio şansă să ia examenul nici după zece reexaminări. Aşa că, în cazul dat avem de a face cu un trafic de influenţă şi nu cu o grijă sporită pentru bieţii învăţăcei. Sunt sigur, că aceiaşi situaţie a fost şi în alţi ani, dar nu a deranjat pe nimeni. Motivarea oficială a picărilor la română este că, profesorii sunt necalificaţi şi în Găgăuzia nu există mediu lingvistic şi prin urmare, pentru elevi, româna e o limbă străină şi inutilă. În susţinerea acestei teorii vine un interviu din Timpul de azi. „Eroina” este o „moldoveancă”, fostă absolventă a unui liceu rusesc din capitală şi studentă la o universitate din Budapesta. Tema interviului, de ce „moldoveanca”, cum îi place să se autodefinească, aşa şi n-a reuşit să înveţe româna? Primul motiv, ca să vezi, a fost vina profesoarei de română, care, se zice, le dădea de înţeles că nu au nevoie de română fiindcă locul lor „nu este aici”. Mai târziu, când a trecut la liceu, profesoara a fost mai „bună” şi notele „moldovencei”, la română, au crescut „brusc” până la 9. Notă cu care a luat şi examenul de licenţă. Un 9 cinstit şi muncit, conform spuselor domnişoarei. Vă daţi seama cât de muncit a fost acel 9, dacă dânsa nu poate spune un cuvânt româneşte? Şi nu e greu de înţeles, de ce profesoara de la liceu a fost atât de lăudată? Cred că tabloul s-a clarificat? Dacă şi este cineva vinovat pentru că ruşii nu vor să înveţe româna, atunci acest vinovat poate fi oricine şi orice, cu excepţia lor, a ruşilor, evident. Un element, totuşi, mi s-a părut foarte grăitor în contextul problemei date, şi anume faptul că, domnişoara învaţă în limba engleză. Şi atunci m-am întrebat, unde a găsit „moldoveanca” mediu lingvistic pentru a învăţa şi a însuşi engleza, fiindcă, din interviu a reieşit clar, că şi în familie, şi la şcoală, şi în mediu prietinilor ea a vorbit exclusiv ruseşte? Am aceiaşi întrebare şi pentru başkan. Câţi repetenţi sunt în Găgăuzia la limbile străine? Dacă sunt, va cere oare başcanul o nouă reexaminare sau nu? Dacă nu sunt, ceea ce e foarte bine, unde au găsit mediul lingvistic corespunzător?
E suficient să faci un sondaj selectiv între cursanţii cursurilor de limbi străine, şi veţi vedea că două treimi dintre cursanţi sunt alolingvi. Ţin să vă amintesc că, pentru aceste cursuri, concetăţenii noştri necuvântători, plătesc sute de dolari pentru a învăţa limba străină dorită, dar că asigur că, dacă ar fi fost vorba de română, ar da bani numai să n-o înveţe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizualizări: