luni, 16 august 2010

Nu fi carne de tun, gândeşte cu capul şi votează cu picioarele.

Au trecut 10 zile de la începerea oficială a campaniei pentru referendum. O campanie prin care ni se cere să schimbăm modalitatea alegerii preşedintelui. O campanie, care are un singur îndemn: „Dacă tot nu ştim să mânuim tacâmurile, să mâncăm cu mâinile. ”
Deşi toate componentele guvernării au susţinut necesitatea schimbării metodei de alegere a preşedintelui, niciuna, n-a avut măcar intenţia de a sprijini, efectiv, promovarea acestui obiectiv. Totul s-a redus la un exerciţiu sociologic, care va trebui să arate cine este mai iubit de cetăţeni, comuniştii sau alianţa. Nimeni şi niciodată nu s-a obosit să răspundă la întrebarea, dacă noi avem nevoie în principiu de această modalitate de alegere a preşedintelui? Care sunt avantajele directe şi efective pentru cetăţean în cazul alegerii preşedintelui prin vot direct?
Din păcate, alianţa, ca şi comuniştii, pe timpuri, a conceput şi a promovat acest proiect, bazându-se pe trei elemente: ignoranţa, incompetenţa şi incultura politică a cetăţenilor.
Dacă facem o scurtă incursiune în istoria „contemporană” a RM, vom vedea că tot ce ţine de instituţia preşedintelui s-a făcut pentru cineva sau împotriva cuiva. Mai ales în cazul înfiinţării preşedinţiei şi la modificarea regimului constituţional prin trecerea la republică parlamentară. Dacă în primul caz am avut de a face cu satisfacerea unui orgoliu personal, în cel de al doilea s-au luat măsuri pentru a potoli nişte pofte la fel de orgolioase. Cu toate acestea, au fost nişte reforme benefice care la timpul lor au însemnat un proces de emancipare a societăţii. Iar ceea ce ni se propune acum nu este altceva decât o încercare de a intra a doua oară în aceeaşi apă.
Să vedem ce mâncare de peşte mai e şi preşedinţia asta. Azi putem vorbi despre două sisteme de preşedinţie: americană (autentică) şi europeană (substitutivă). În fond, instituţia PREŞEDINTELUI nu este altceva decât o modalitate de substituire a monarhului, tata naţiunii. În mod normal, orice stat european poate exista şi funcţiona fără preşedinte. Lucrurile stau altfel în cazul SUA care a inventat aceasta instituţie fiindcă nu avea intenția de a constitui o nouă dinastie regală, după obţinerea independenţei, iar preşedintele este şi şeful executivului. Astfel, doar în cazul SUA punem vorbi despre preşedinţie ca despre un element de bază al statului. Dacă ne întoarcem în Europa, vom vedea că preşedintele se alege, prin vot universal, cu precădere în fostele state comuniste. Strict statistic, în UE preşedintele este ales prin vot direct în 11 state, dar doar 4 din ele fac parte din „vechea Europă”, restul sunt foste socialiste. Dacă pentru aceste state alegerea preşedintelui este un element important al emancipării naţionale şi o dovadă a independenţei, atunci în cazul „vechii Europe” nu este altceva decât un complex faţă de foştii monarhi, iar în cazul Franţei putem vorbi şi despre complexul Charles de Gaulles. Dacă luăm cele mai importante trei ţări europene cu regimuri semi-prezidențiale - Franţa, Polonia şi România - vom vedea că toate au deficienţe în stabilirea unei relaţii eficiente şi funcţionale dintre Preşedinte şi guvern. Excepţie sunt doar perioadele când nu avem coabitare politică.
Având în vedere cele expuse, care ar fi beneficiul societăţii de pe urma alegerii preşedintelui prin vot universal? Iar fiindcă iniţiatorii ne vorbesc despre o răspundere personală sau de altă natură a preşedintelui fată de cetăţeni în cazul republicii semi-prezidenţiale, ași dori să văd şi eu câteva exemple de pe timpul lui Snegur şi Licinskii. Sau să ne explice cum va arăta răspunderea preşedintelui în faţa cetăţenilor la sfârşitul mandatului petrecut alături de un guvern cu un program de guvernare diferit sau chiar ostil? În acelaşi timp, aşi dori să văd si o analiză comparativă dintre funcţionalitatea şi avantajul sistemelor din Franţa, Polonia şi România în comparaţie cu Germania, Portugalia şi Italia, de exemplu. În acelaşi context aşi dori să atrag atenţia asupra faptului, că deşi, în majoritatea statelor republici preşedintele este ales direct, de facto, având în vedere prerogativele preşedinţilor, ele sunt republici parlamentare.
Sunt nişte întrebări simple, dar mă îndoiesc, că susţinătorii referendumului ne vor bucura cu răspunsuri pe măsură. Din păcate, deocamdată, urmărind susţinătorii referendumului, mă conving, că acesta este folosit exclusiv în calitate de armă politică împotriva comuniştilor şi nu ca o soluţie pentru o mai bună guvernare. De aceea, cred că boicotarea masivă a referendumului va fi o dovadă de emancipare a societăţii, iar cetăţenii vor demonstra că nu sunt carne de tun pentru războaie politice.

4 comentarii:

  1. ... un articol savant si bine documentat, dar critic contra toti. Ce ma surprinde este alierea la pozitia comunistilor. In Moldova democratia nu functioneaza, in opinia mea, deoarece exista un actor important nedemocrat, astazi reprezentat de comunisti. Acesta distorsioneaza democratia si, prin urmare, trebuie batut cu alte mijloace decat democratia obiectiva...

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut Octavian. Mersi pentru primul comentariu pe blog. Ce m-a surprins in comentariu tau, a fost alierea mea la pozitia comunistilor. Daca te referi la chemarea de a boicota referendumul, pare sa fie adevarat. Dar, in cazul dat cred, ca motivarea este elementul de baza si nu modalitatea. Motivatia comunistilor se bazeaza pe specularea cu evitarea alegerilor parlamentare anticipate, iar eu pledez pentru pastrarea sistemului de republica parlamentara in varianta clasica.

    RăspundețiȘtergere
  3. 1. Cantitativ - Conform unor sondaje peste 60% a populatiei isi doreste alegerea directa - motivele sunt uneori clare si nu am de gand sa intru in detalii aici, nu pot. Totusi, exista posibilitatea ca la referndum sa participe un numar suficient pentru validarea rezultatelor.

    2. Calitativ - daca dorim sa luam decizii informate, nu inseamna ca nu trebuie sa nu participam la un eveniment sau altul.

    Logic ar fi sa fie promovata informarea populatiei pe acest domeniu si in acelassi timp sa se tina cont de capacitatea de absorbtie a informatiei IN TIMP UTIL - de altfel, atunci cand institutiile statului si cele politice nu multumesc pe cineva, rolul si-l asuma societatea civila. Deobicei e un rol de informare, nu numaidecat biocot, desi nici acesta nu poate fi exclus din drepturi.

    3. Cantitativ-Calitativ - in Austria (etc), ca exemplu, alegerile presedintelui nu impedica functionarea unei republici parlamentare, oricare nu ar fi motivatia poporului pentru alegeri dorecte, psihologica-istorica sau alta. Eu pot sa ma intreb, de exemplu, teoretic - dar cata stabilitate politica ar exista in Austria daca populatia de exemplu si-ar dori alegerea presedintelui direct, iar clasa politica ar schimba in parlament. Ar fi populatia nemultumita de o atare schimbare, teoretic vorbind?

    5. Nici nu prea cred ca populatia era informata in anul 2000 cand s-a produs schimbarea la alegerile in parlament, asta asa ca sa deliberam doar pe subiectul informarii.

    Pana la urma e bun un sistem parlamentar - daca nu este distorsionat asa cum a facut-o Voronin - da. Dar daca se facea o reforma constitutionala, asa cum a fost propus in toamna 2009, atunci probabil si discutii si informare avea sa aiba loc. Deci pana la urma, hai sa nu uitam si cine nu a vrut schimbarea?

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut Vlad.

    Se zice ca drumul spre Iad e pavat cu bune intentii. Cred ca e cazul nostru. Cei care promoveaza modifcarile supuse referendumului au cu totul alta motivatie decit cea anuntata public. Acesta e doar unul din motivele pentru care sunt impotriva acestor modificari. Ei vor modificarea modalitarii alegerii presedintelui fiindca considera ca in cadrul unei coalitii vor avea sanse mai putine de a fi alesi. Ma refer explicit la Za Lupu si Vlad Urmaritul. Alt element care ma face sa boicotez referendumul este lipsa de respect pentru cei ce-l promoveaza. Acesti flacai i-mi provoaca sila cind ii vad cu la 40 de ani sunt gata sa "ucida" pentru a obtine o functie de pensionar, din punct de vedere politic, in primul rind si in al doilea, ei lupta petru o functie fara responsabilitati politice. Iar acest lucru ii descalifica ca politicieni. Cu alte motive voi reveni cu alta ocazie.

    RăspundețiȘtergere

Vizualizări: